Közismereti kurzus az ELTE hallgatói számára
Közismereti kurzus az ELTE hallgatói számára
Hallássérültek idegennyelv-tanulása
BA szakosoknak: BBN-ANG 361.011
MA szakosoknak: BMVD.011.011
Előadás. 3 kredit, heti 1x2 óra.
Az előadás nyelve: magyar
Oktató: Kontra Edit
AJÁNLOTT nyelvszakosoknak, a siketek és a jelnyelv iránt érdeklődőknek is. Ez az előadás a siketek és nagyothallók idegennyelv-tanulásáról 3 éven át folytatott kutatómunka eredményeit mutatja be. Foglalkozik a nyelvtanulási motivációjukkal, tapasztalataikkal, a jelnyelv szerepével az oktatásban, és tárgyalja a bevált nyelvtanítási módszereket és technikákat is. A hazai kutatások mellett a nemzetközi szakirodalom eredményeibe is betekintést kapnak a résztvevők. A törvényi háttér tárgyalása során kitér a jelnyelvi törvényben foglaltak megvalósításának lehetőségeire. Az előadás látogatásköteles és kollokviummal zárul.
|
Nap: hétfő |
Téma |
|
Szept. 6 |
Regisztrációs hét |
1 |
Szept. 12 |
Ismeretek a siketekről |
2 |
Szept. 19 |
A siketek idegennyelv-tanuláshoz való joga |
3 |
Szept. 26 |
Országos kutatás a siketek idegennyelv-tanulásáról |
4 |
Okt. 3 |
Vendégelőadó: Franz Dotter, Universität Klagenfurt |
5 |
Okt. 10 |
A siketek anyanyelve (Releváns fejezet innentől kezdve óra előtt elolvasandó.) |
6 |
Okt. 17 |
A jelnyelv használata az oktatásban |
|
Okt. 24 |
A siketek nyelvtanulási motivációja |
Őszi szünet |
||
7 |
Nov. 7 |
Siketek és nagyothallók nyelvtanulási tapasztalatai |
8 |
Nov. 14 |
A siketek idegennyelv-tanulásában bevált módszerek |
9 |
Nov. 21 |
Integrált nyelvtanulás nagyothallókkal és hallókkal |
10 |
Nov. 28 |
Esélyegyenlőség és -egyenlőtlenség |
11 |
Dec.5 |
Nemzetközi kitekintés |
12 |
Dec. 12 |
Aktuális kérdések |
Követelmények: Az előadás látogatásköteles. A kollokviumra az előadások anyagából (60%) és az ajánlott szakirodalomból (40%) lehet felkészülni.
Tankönyv:
Kontráné Hegybíró Edit (2010). Nyelvtanulás két kézzel: A jelnyelv szerepe a siketek idegennyelv-tanulásában. Budapest: Eötvös Kiadó.
Ajánlott irodalom:
Cikkek (TIGRA)
Abonyi Nóra (2001). Körkép a budapesti siketek helyzetéről. Educatio 10(2), 375-383.
Bartha Csilla, Hattyár Helga és Szabó Mária Helga (2006). A magyarországi siketek közössége és a magyarországi jelnyelv. In: Kiefer Ferenc (szerk.), Magyar nyelv (852-906).Budapest: Akadémiai Kiadó.
Csizér Kata, Kontráné Hegybíró Edit és Sáfár Anna (2008). A siket és nagyothalló felnőttek idegennyelv-tanulási motivációja. Magyar Pedagógia, 108(4), 341-357.
Dotter, F. (2008). English for Deaf sign language users: Still a challenge. In Cynthia. J. Kellett Bidoli és Elana Ochse, (szerk.), English in international deaf communication (97–121). Bern: Peter Lang.
Grosjean, F. (1999. december). A siket gyermek joga a kétnyelvűvé váláshoz. Modern Nyelvoktatás, 5(4), 5-8.
Kárpáti Dorottya (2004). Az angol mint idegen nyelv tanítása siket nyelvtanulóknak. In Kontráné Hegybíró Edit és Kormos Judit (szerk.), A nyelvtanuló (161-174). Budapest: Okker Kiadó.
Kontráné Hegybíró Edit (2009). A siketek joga az angolhoz. In Frank Tibor és Károly Krisztina (szerk.), Anglisztika és amerikanisztika. Magyar kutatások az ezredfordulón. Budapest: Tinta Könyvkiadó.
Kontráné Hegybíró Edit, Csizér Kata és Sáfár Anna (2009). Idegen nyelvek tanulása siketek és nagyothallók körében. Új Pedagógiai Szemle 59(1), 72-83.
Kontráné Hegybíró Edit, Csizér Kata és Sáfár Anna (2008). Magyarországi siketek a jelnyelvről: egy kérdőíves kutatás eredményei. Alkalmazott Nyelvtudomány 8(1-2), 5-22.
Perlusz Andrea (2001). Az integrált hallássérült gyermekek sikeres iskolai teljesítményét befolyásoló tényezők. Educatio, 2001/II, 389-394.
Rácz Szilárd (2008). A süketnémától a jelnyelvűig. Kritika, 2008. július-augusztus, 40-43.
Szabó Mária Helga (1998). A siketség alkalmazott nyelvészeti vonatkozásai. Modern Nyelvoktatás, 4(4), 28-33.
Szakdolgozat és könyv:
Deákiné Bajkó Ágnes (2005). Siket angol nyelvtanulók az iskolán kívüli oktatásban. Szakdolgozat. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Vasák Iván (2005). A világ siket szemmel. Budapest: Fogyatékosok Esélye Közalapítvány.